Laatste dagen Duitsland, het prachtige Praag en Wenen aan de Donau

23 juli 2015 - Wenen, Oostenrijk

12/7/2015

We rijden vandaag via Dresden naar Bad Schandau, een klein stadje dat aan het Nationaal park Saksische Schweiz ligt. Dit National park staat bekend om de grote rotspartijen die wij graag willen zien. We rijden weer binnendoor over smalle wegen, kleine dorpjes en dalletjes. We komen aan op de camping zonder boodschappen, want de supermarkten waren gesloten (zondag). Echt vervelend… moeten we wel uiteten! Bij de camping zit een biergarten waar we bratwurst bestellen want we vertrekken al spoedig uit Duitsland. Hij smaakt heerlijk. Eine kleine? Vraagt de ober steeds met puppyogen, dus nee konden we niet zeggen.

13/7/2015

Vandaag trekken we de wandelschoenen aan om het park te bezoeken. Hopelijk blijft het droog vandaag. Er rijdt een ouderwetse tram van Bad Schandau naar de waterval, onze camping zit ergens in het midden. We besluiten eerst naar Bad Schandau te gaan. We zien op een informatiebord dat er op 1600m een uitzichtpunt is. Nou, dat klinkt als muziek in onze oren. We leggen een gigantische klim af om er achter te komen dat het gaat om een betaald trappenhuis. Ondanks dat we het niet doen is het uitzicht prachtig. We kijken uit op de Koningstein en andere rotspartijen. Na te hebben geluncht lopen we naar de tram om naar de waterval te gaan. Het is een pisstraal maar als er een groep mensen zich hebben verzameld bij de waterval gaat de kraan open. De leidingen hebben ze niet eens weggewerkt. We hadden gelezen dat er op zo’n 20 minuten een mooi uitzicht zou zijn. But you have to go up before you see the view. Dus de kuitjes weer getraind! Maar het was het weer waard, gigantische rotspartijen en een adembenemend uitzicht. Na als kindjes te hebben gespeeld lopen we weer naar beneden om met de tram naar de camping te gaan. We eten macaroni en drinken een paar flessen wijn. Heerlijke dag! Morgen vertrekken we richting Praag.

14/7/2015

We rijden vandaag in zo’n 200 kilometer naar Praag. De ochtend verloopt wat traag waardoor we pas rond 12:15u klaar zijn om uit te checken. Van 12:00-15:00u hebben ze pauze.. Foutje. Toch maar aanbellen, en de niet zo geamuseerde vrouw komt gelukkig toch even naar voren om ons uit te checken. We rijden vandaag veel over de snelweg. Al gauw rijden we Tsjechië in, eerst gauw een vignet komen. Rond 16:00u stoppen we voor een bakje koffie. De koffie van San was 0,3l, iets wat ze hier een espresso (?) noemen. We zeggen tegen elkaar dat we er met maximaal een uur wel zullen zijn. Dit is niet helemaal het geval geweest. Die k** tomtom stuurt ons elke keer rondjes en na een uur denken we dat we de weg hebben gevonden om vervolgens wéér aan te komen bij dat rare zebrapad met haaientanden. Wat een ellende. Uiteindelijk toch de tomtom op de telefoon aangezet. Bleek dat we maar een kleine 10 minuten van de camping, 3 minuten van de supermarkt waar we 1,5 uur geleden boodschappen hadden gedaan waren verwijderd. Aangekomen op de camping hebben ze nog maar 1 kleine plek vrij. Maar er is nog iemand voor ons die de plek aan het bekijken is. En ja, je raadt het al: die namen de plek. Omdat het er leuk uitzag reserveren we voor morgen en worden we doorverwezen naar een camping, zo’n 20 minuten rijden verder op. Jeej, nog meer rijden! We komen aan op een saaie camping waar iedereen chagrijnig rond loopt. Wij spelen UNO met een vodka-cola om toch mijn verjaardag goed af te sluiten.

15/7/2015

We hebben gister misschien toch iets te lang doorgespeeld. We hoeven gelukkig maar 20 minuten te rijden en zoeken een mooie plek uit op de camping waar we graag wilden staan. We pakken onze handdoeken en ploffen neer bij het zwembad, het is warm! En het zwembad ijskoud. We besluiten te gaan eten bij het restaurant op de camping en bestellen Tsjechische gerechten. Gebakken emmentaler en rosbief met knoedels. We eindigen met een kruiswoordpuzzel op de bank onder een dekentje als een stel omaatjes.

16/7/2015

Vandaag is het wasdag. En het is weer prachtig weer dus bakken en braden staat ook weer op het programma. Na een paar dagen geen zon voelen we ons weer wit. De lange broeken kunnen in ieder geval weer de kast in, jeej! Lekker aan het zwembad, bikkelen in het koude water en af en toe een wasje ophangen. Een super chille dag. We lunchen met pannenkoeken en zetten ’s avonds de BBQ weer aan. Er zou live muziek zijn bij het restaurant dus na het eten vinden wij een goed plekje op het terras. De muziek blijft alleen weg, jammer. We drinken wat biertjes, spelen UNO en proberen de Tsjechische likeurtjes uit.

17/7/2015

Vandaag is het nog steeds 35+ graden. Praag bezoeken wordt nog even uitgesteld. Vanavond komen Babette en Nathalie aan om het weekend bij ons door te brengen. Gezellig! We hebben overdag een zwembad dag. We zijn allang blij dat we iets van water hebben op de camping om in te zwemmen. We lezen, maken een puzzel. Ik lees een boek in 2 dagen uit, San is met haar puzzel begonnen toen ik begon in mijn boek… de puzzel is nog niet klaar. (oké oké, het was een moeilijke puzzel) We eten pasta pesto en spelen jokeren. De meiden komen rond 23u aan en we proosten op een goed weekend en spelen een potje yahtzee. (niet echt dobbel-je-dronken namelijk) Met z’n vieren in de camper slapen, wat een gezelligheid. Maar wat een kleine camper eigenlijk. ;-)

18/7/2015

We hebben een druk programma vandaag. Zwemmen, zonnen, boodschappen doen en ook nog naar Praag. Door de warmte stellen we dat laatste maar uit tot het einde van de middag. Eerst lekker aan het zwembad liggen, bij kletsen en zonnen. Aan het einde van de middag pakken wij de taxi, kost toch maar 400k, naar het oude centrum van Praag om naar de ice pub te gaan. We worden afgezet bij de ijssalon, de taxichauffeur was afgeleid door Nathalie haar benen. We lopen over een prachtig plein met een gigantisch kasteel. We lopen richting de Charles Bridge, want daar moet de ice pub in de buurt zijn. De ice pub is onderdeel van één van de grootste clubs van Europa. We krijgen een gekke poncho van Heineken en handschoenen aan en mogen naar binnen. Het verschil van temperatuur, buiten 35 graden en binnen -3 graden, is bizar. Maar de kou valt mee. We krijgen een heerlijke cocktail uit een glas van ijs, te vet! Na 15 minuten wordt de deur geopend en mag de poncho uit. Met tintelende voetjes lopen wij de warmte weer tegemoet. Tijd om een hapje te gaan eten. We lopen door de leuke kleine straatjes en komen uit op een plein, waar het hardrockcafé zit. Na binnen te hebben bewonderd besluiten we hier ook een hapje te gaan eten. We bestellen de beste hamburgers ooit. Na het eten is het tijd om de spijsvertering weer op gang te brengen. We lopen een rondje door de stad om vervolgens door een gekke Ier te worden uitgenodigd in zijn pub. Er speelt een man gitaar en zingt als een echte rasartiest. Jammer dat hij er uitziet als de clown van it. Na een drankje lopen we door leuke straatjes en pleinen om weer uit te komen op het grote plein. Super goede bediending! NOT. We betalen 150k voor 1 drankje. We sluiten dat het tijd is om de gezelligheid op te zoeken en gaan naar de grote club, Karlovy Lazne. Na lang in de rij te hebben gestaan komen we binnen in een club met 5 verdiepingen. We bestellen drankjes (150k totaal), en verkennen de tent om te eindigen op de eerste verdieping. We dansen er op los. Het was alleen wel érg warm binnen, en pakken rond half 4 de taxi terug. Na te zijn bijgekomen van de wilde taxirit zoeken we ons bedje op.

19/7/2015

We worden wakker na een korte nacht. Tijd om lekkere broodjes te halen bij de supermarkt. Na het ontbijt vertrekken we naar het zwembad. Babette wilde toch wel erg graag een shirt van het hardrockcafé en wij een cocktail, dus eind van de middag rijden we naar het centrum van Praag. We wisten bijna de weg… Na een kleine omweg vinden we de Charles Bridge, we mogen alleen nergens parkeren. We vertrekken zonder shirt noch cocktail weer naar de camping om te gaan bbq’en, alweer de laatste avond van de meiden! We drinken appellikeur uit de vriezer en spelen nog één potje yahtzee. We besluiten om nog een nachtje te willen blijven zodat we morgen nog een dagje Praag kunnen bezoeken. Morgenochtend eerst maar zien of dat het kan want de camping is erg vol. Tijd om naar bed te gaan, morgen rijden de meiden weer naar huis.

20/7/2015

San loopt zodra ze wakker wordt naar de receptie om te vragen of we nog een nachtje kunnen blijven. Zo ja, gaan we naar Praag. Zo nee, rijden we naar Wenen. Of ze over een uur terug wilt komen. Dan eerst maar even ontbijten. Etta en Nathalianus hebben hun spullen gepakt en wij lopen naar de receptie. Helaas, ze zitten helemaal volgeboekt dus wij pakken ook onze spullen. Op naar Wenen! We nemen afscheid van Babette en Nathalie en rijden naar Oostenrijk. Misschien tot nu toe wel de mooiste reis. We arriveren rond 17:00u op camping aan de Donau, precies op schema. We hebben geen zin om te koken, dus wilden een hapje eten op de camping. Erg gezellig zag het er niet uit, dus we lopen richting het water. We komen uit bij Tony’s Insel Grill, met een erg gezellig terras. Ondanks de zelfbediening en het gekke belletje dat ging als je eten klaar was hebben we lekker gegeten. (We nemen echt maar 1 portie de volgende keer!) We komen op de camping en zien dat we buren hebben gekregen. Weer een gezin met huilende baby. We dachten net te zijn vertrokken van een familiecamping. We spelen een potje jokeren en kruipen ons bed in.

21/7/2015

Wat een hitte! Om 9 uur ’s ochtends is het al bloedheet. We gaan snel naar het water. We hebben een kaart met alle horeca aan de Donau en een paar kilometer ziet het er gezellig uit. We stappen op de fiets maar het ziet het allemaal erg dicht uit. We zien aan de andere kant een soort strandje, waar we met klapstoeltjes en een parasol onze voetjes in het zand zetten. Snel een duik in het heldere water. Rond 15:00u gaan we nacho’s eten bij de Mexicaan. De mojito smaakt er heerlijk bij. Omdat we naar Wenen willen fietsen we daarna terug naar de camping. Door de hitte zijn we helemaal ingekakt maar na een douche vertrekken we rond 19:30u met de metro naar Wenen. Eerst wat eten. We gaan zitten bij Medusa, een ongelofelijk mooie en toffe Italiaan. We bestellen bietenravioli en kiprollade met truffel. We hebben allebei in lange tijd niet zó lekker gegeten. Ondanks dat we eigenlijk genoeg hebben bestellen we een dessert. Chocoladefondant en coconut&passievrucht. Jammie! Omdat het al laat is lopen we terug naar de metro en zien wij Wenen donderdag terug. Als het goed is, is het dan 10 graden minder warm. We komen aan op de camping, nemen een koud voeten bad en laten deze dag voor wat het is.

1. Truus:
    23 juli 2015
    Oh dames wat klinkt het goed xx
  2. Trixvanrossum:
    30 juli 2015
    hoi meiden. Leuk hoor jullie reisverslag. Ik kijk bijna elke dag of er weer een nieuw verhaal is bijgekomen. Zo te lezen hebben jullie het vet naar je zin. Xxx
  3. Trixvanrossum:
    30 juli 2015