Vervolg; Duitsland ist sehr schön!

12 juli 2015 - Kleinmachnow, Duitsland

Het bbq’en is gewoon gelukt! #campinglife! En na het bbq’en werd inderdaad het spelletje tevoorschijn gehaald. We waren net begonnen toen er een vriendelijke Duitser, die hier ook op de camping staat, kwam aangefietst en ons vroeg wat we aan het doen waren. We komen er achter dat yahtzee kniffel heet in het Duits. Michael nodigt ons uit voor een potje kniffel en koud bier, een aanbieding die we niet kunnen afslaan aangezien ons bier warm is en we gebruik maken van onze ijsblokjes. We worden dan ook uitgelachen, maar ja je moet wat met 40 graden. Zijn broer Thomas ontvangt ons vriendelijk met een koud biertje en een jagermeister, want we dat vinden we zo lekker… We spelen kniffel maar wel met onze regels. Bob Marley wordt aangezet en de oude vrienden dansen. Rond half 3 vinden wij het wel tijd en lopen wij richting de camper waar onze buurjongens, Lucas en Anthony, nog buiten zitten. Dankbaar omdat wij hun kleding droog hadden gelegd tijdens het kleine middag buitje, bieden ze ons een biertje aan. We praten over muziek en hoewel we eerst wilden slapen is het zo gezellig dat we uiteindelijk rond 5 uur ons bed in rollen.

5/7/2015

De hierop volgende dag is niet echt benoemingswaardig.. Misschien waren de laatste paar biertjes met de buren toch niet zo’n goed idee. Een stranddag was het beste idee. We lopen naar het strand, worden we aangehouden door een oud vrouwtje bij het koffietentje waar we gister meerdere malen waren geweest. We moeten €3,- betalen om op het strand te komen. Du bist krank in deinen kauf! We lopen een stukje verder waar we lekker op het strand hebben gelegen. De buurtjes zijn vanochtend vertrokken dus wij hebben voor het eerst in lange tijd een bierloze zondag. (normaal is zondag onze stapdag)

6/7/2015

Vandaag weer vertrokken om richting Rügen te rijden. We merken dat het landschap verandert, wat is het hier toch prachtig. We komen aan bij de stad Stralsund, waar we via een 3km lange brug Rügen op rijden. Het uitzicht is nu al adembenemend. We vinden een natuurcamping in een klein dorpje vlakbij Lohme, op loopafstand van de witte kliffen; DE reden om hier naar toe af te reizen.

7/7/2015

Vandaag is de dag aangebroken. We gaan onze eerste echte bezichtiging doen van onze lijst; de witte kliffen van het nationaalpark Jasmund. Na een goed ontbijt (de broodjes vallen zwaar!) trekken we onze WANDELSCHOENEN aan om richting Köningstuhl te lopen, een soort toeristische uitbuitplek. We volgen eerst een soort rondleiding met koptelefoons op over het ontstaan van Rügen en het nationaalpark om daarna naar het hoogste punt te lopen met een super mooi uitzicht. Woorden kunnen de schoonheid van deze plek niet omschrijven; foto’s wel! Zie mapje foto’s ;-). We zien dat er een stukje verder nog een uitzichtpunt is dus verlaten het betaalde uitzicht om door te lopen naar het Victoria-Sicht. Eigenlijk NOG mooier! Vervolgens willen we het ook van onderaan de kust bekijken dus nemen de meters lange trap naar beneneden. We snappen het Unesco plekje op de lijst. Na genieten van de zee, de kliffen en het kiezelstrand vermannen wij ons want we moeten de trap ook weer omhoog. Na bijgekomen te zijn pakken wij de benenwagen en lopen we 3km richting de camping door het mooie bos. Eerst een koud biertje en de BBQ aan, morgen rijden we richting Berlijn!

Bedankt Ellen en Gea voor de schoenen, we hebben ze nodig gehad!

8/7/2015

Berlijn it is! Aangezien we met onze oude camper Berlijn niet in mogen, hebben we Lijnie gevraagd of ze een camping dichtbij Berlijn kon opzoeken. Het wordt een camping op loopafstand van een bushalte en wifi. Sandra is er van overtuigd dat het een leuke camping is. Ik vraag mij af waarom ze dat denkt, dus vraag haar; vanwege de wifi? Nee, dit moest wel een jongerencamping zijn zo dicht bij Berlijn. We rijden zoveel mogelijk binnendoor, mooie landschappen en wij kunnen toch maar 80km rijden. We komen aan bij Kleinmachnow. De camping ligt aan het water, zo’n 16 km van Berlijn en 8 km van Potsdam. Er staan veel Nederlanders op de camping, en ontmoeten onze buurtjes. Wat een super vriendelijke mensen. Er lopen regelmatig groepen jongeren langs. We lopen naar de receptie om te vragen of er een kroeg of pub in de buurt zit. Dat is niet zo. We spreken een groepje aan met de vraag waar ze waren geweest en of er toch niet wat te doen was. Ze kwamen net terug uit Berlijn en nee er was niks te doen in de buurt. Ze willen ons wel een potje tuppen leren. We komen er al gauw achter dat we er niks van snappen. Toch maar ons spelletje uitleggen dan. De verliezer moet het water in, maar die ligt dronken in bed. Solidair als we zijn zwemmen wij onder de heldere hemel in het warme water van het Telow Kanaal.

9/7/2015

We ontbijten met de Heerenveen’ers die daarna vertrekken richting Auswitz. Wij zijn moe. We doen een middagdutje en horen van de buren dat er in het dorpje Kleinmachnow leuke restaurantjes zitten. We pakken de fiets en rijden richting het dorp. We kiezen een restaurant met Schnitzels op de kaart, want die moesten we natuurlijk nog wel eten in Duitsland.  Bij de rekening krijgen we een glaasje kruskovatsj.

De buren zitten ook in het restaurant en we praten over Berlijn. Terug gekomen op de camping heeft buurman Lex de bezienswaardigheden en routes klaar liggen voor ons. Geweldig zo’n gids! Dit zal ons zeker helpen in de grote stad Berlijn.

10/7/2015

BERLIJN! YES! Vanuit het station Wannsee, op fiets afstand van de camping, vertrekken wij met een soort randstadrail richting Berlijn. Na 10 minuten komen we aan op het hoofdstation en we lopen via Reichstag naar de Brandenberger Tor. Na het bezichtigen van het Jodenmonument  ploffen wij neer op een terrasje, om gebruik te maken van de gierige 30 minuten gratis wifi. Vervolgens lopen wij naar de muur en Charlie’s Checkpoint. Erg indrukwekkend allemaal. Naast Charlie’s Checkpoint zit Charlie’s Beach, dus wij zetten onze voetjes in het zand en gaan zitten op strandstoelen. Midden in Berlijn een strandgevoel krijgen hadden we niet verwacht. We besluiten dat het tijd is om te eten en we vertrekken naar Oranienburgerstraat, op aanraden van de barvrouw. We lopen langs de mooie pleinen en musea naar het station. Het station lijkt Schiphol wel na een aantal biertjes. Na even zoeken vinden wij onze randstadrail naar Wannsee en bedenken ons dat we een stuk door het bos hadden gefietst. We hoopten op lantarenpalen maar helaas Pikkedonker! Dan toch maar langs de grote weg fietsen in de hoop iets bekends tegen te komen.. Maar helaas. Uiteindelijk maar de tomtom aangezet, een stuk van 4km door het bos wordt uiteindelijk 14km. Na 1,5 uur fietsen komen we bevroren aan op de camping. We hoopten op een warme camper maar die gaf 13 graden aan binnen. We zetten even het gas aan en kruipen onder de dekens.

11/7/2015

Vanmorgen worden we wakker van de warmte! JeeJ! Dat betekent ontbijten in de zon met onze korte broek aan! We besluiten om onze laatste dag hier Potsdam nog even te bezoeken. Een gezellige stad met winkeltjes en terrasjes. We kopen nog zonnebrillen en een drankspelletje, want die hadden we nog niet.. We eten wat bij Restaurant Babette! Gelukkig was het lekker Babette, anders was je de sjaak! Morgen vertrekken we richting Dresden.

1. Ellen:
    12 juli 2015
    Leuk om jullie verhalen te lezen !!xx
  2. Chris:
    Leuk verhaal zeg!!!

Veel plezier en ik kijk uit naar de volgende avonturen :)
  3. Lijnie:
    Hallo lieve meisjes,
    Echt heel erg leuk om jullie verhalen te lezen! Heel veel plezier en dikke xx
  4. Marion:
    13 juli 2015
    Dag dames, Dat klinkt goed allemaal!!! Blijf genieten, xxx Marion
  5. Coby:
    13 juli 2015
    Sandra wat leuk om jullie zo te kunnen volgen. Goede reis verder en veel plezier. Wij nemen nog wel een sambucca op jou hoor!
    ;-)
  6. Truus:
    15 juli 2015
    Klinkt super allemaal leuk om te volgen xx
  7. Gersiene Reerds:
    15 juli 2015
    he meiden ik had wel mee willen gaan!!!!!
    geniet ze!